O comparație pe teren între modulele Mono, Poly, PERC și Dual FV.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Valorificarea puterii vântului face ca navigarea să devină o experiență de neuitat. Tot ce vreți să auziți este sunetul vântului care suflă și al valurilor care se sparg. Dar care este cea mai bună cale de a alimenta echipamentele electronice de la bord în timp ce motorul și generatorul sunt oprite? Victron combină stocarea și generarea energiei solare pentru a oferi energia de care aveți nevoie. În liniște absolută.
Indiferent dacă navigați pentru weekend sau plănuiți o călătorie în jurul lumii, sunt șanse mari ca aceeași soluție Victron să le susțină pe ambele. Nivelul de confort este cel care determină soluția optimă la bord. Cu ajutorul Victron, puteți alimenta aproape orice planuri, dar, ca exemplu, am ilustrat mai jos profilurile de consum „normal” și „ridicat” pentru iahturile „medii” cu vele.
Să aruncăm o privire la planul dvs. optim de energie .
Iahturile cu vele moderne sunt dotate cu numeroase echipamente electrice. Majoritatea sistemelor destinate deplasării și controlului ambarcațiunii utilizează CC, iar aparatele (de uz casnic) mai mari necesită CA Când vine vorba de estimarea consumului de energie, majoritatea adună doar wații Durata de utilizare este la fel de importantă. Un cuptor cu microunde poate consuma 1000 de wați, dar numai timp de 2 minute. Un frigider poate consuma și numai 50 de wați, dar este pornit timp de 24 de ore pe zi.
Ca idee, am conturat 2 exemple de sisteme bazate pe utilizarea „normală” și „ridicată”.
Cuptorul cu microunde consumă 1000 W pe oră, dar este pornit doar 2 minute pe zi.
1000 W/60 x 2 = 0,03 kWh/2 minute
Frigiderul utilizează 50 W pe oră, dar este pornit întreaga zi (răcire efectivă ½ de zi).
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh/zi
Stocarea energiei vă permite să trăiți din energia de la țărm pe mare sau să utilizați peste noapte energia solară colectată în timpul zilei. Invertorul va converti energia stocată în 230 V. Ciclurile de reîncărcare a bateriilor au loc de obicei la intervaluri mai lungi în cazul iahturilor cu vele, astfel încât bancul dvs. de baterii ar trebui să aibă o capacitate generoasă. Ca principiu general, calculăm 48 de ore la bord fără energie de la țărm/motor/generator/solară. Înmulțiți consumul zilnic de energie cu numărul zile pentru o independență și mai mare.
Capacitatea de stocare a unei baterii cu litiu ar trebui să fie dublul consumului zilnic de energie.
Datorită capacității sale de descărcare cu ±50 % mai mică, capacitatea de stocare a unei baterii cu plumb-acid ar trebui să fie de patru ori mai mare decât consumul zilnic de energie.
Invertorul ar trebui adaptat pentru a gestiona continuu sarcina medie și ar trebui să suporte puterea de vârf a curentului consumatorilor, ceea ce invertoarele noastre gestionează foarte bine (în medie, 2 x curentul lor continuu).
Profilurile de consum normal și ridicat în kWh, în funcție de consumul zilnic de energie, care trebuie echilibrat cu generarea.
Bateriile pentru stocare în Ah, de două ori capacitatea utilizând baterii cu plumb-acid.
Cum se transpun considerentele de design într-un sistem robust?
Un modul GX 4G va adăuga conectivitate la internet mobil sistemului dvs. Victron Energy. Când sistemul dvs. se află în raza de acțiune a unei rețele 4G, va trimite date către site-ul web VRM și puteți monitoriza sistemul de pe telefonul inteligent. Modulul adaugă urmărirea prin GPS, înregistrarea călătoriilor dvs. și construirea unei limite geografice în jurul instalației. Veți primi o alertă prin e-mail atunci când sistemul călătorește în afara zonei limitate geografic.
Victron Energy oferă mai multe module 4G și modemul GlobalLink 520, care funcționează fără taxe sau abonament lunare, în primii cinci ani și mai multe module 4G. Vedeți modemurile noastre 4G Descoperiți GlobalLink 520
You’ll want to bring small devices on board for your trip. Or use household appliances like a microwave. These usually run of an AC outlet. Think of:
Being able to plug-in these device saves you the trouble of finding a DC version.
Sailing yachts have one or two diesel engines (Catamarans) to get from harbour to horizon. The engines come with alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On bigger yachts you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.
Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Vizualizați toate sistemele noastre de management al bateriilorSistemul de monitorizare a bateriilor este ca un „indicator de combustibil” pentru bateria dumneavoastră. Înregistrează cât de multă energie este consumată și încărcată. Sistemul de monitorizare a bateriilor calculează starea de încărcare, capacitatea rămasă și timpul până la golire. Tensiunea bateriei nu oferă o indicație exactă a cât de plină este bateria (mai ales când nu este sub sarcină). Sistemul de monitorizare a bateriilor o face.
Sistemele de monitorizare a bateriei Victron Energy țin evidența datelor istorice, cum ar fi numărul de cicluri de încărcare, cea mai profundă descărcare, cea mai mare tensiune, cea mai mică tensiune etc. Vă va alerta asupra condițiilor critice, cum ar fi tensiune scăzută sau încărcare scăzută, și chiar poate opri întreaga sursă de alimentare pentru a evita deteriorarea costisitoare a bateriei sau poate porni un generator.
Victron oferă sisteme de monitorizare a bateriilor cu sau fără afișaj, versiunile inteligente vă permit să urmăriți datele detaliate și să ajustați setările din aplicația noastră gratuită VictronConnect.
Majoritatea sistemelor cu litiu necesită un sistem de gestionare a bateriei, care poate transmite informații despre baterie către un sistem mai extins. Pe această cale, un monitor al bateriei poate deveni redundant. Consultați Sistemul de gestionare a bateriei pentru mai multe informații. Vizualizați toate sistemele noastre de monitorizare a bateriei
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx Ion BMS.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)A sailing yacht is home to several electronic devices. These are all connected to the house battery. Think of:
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
Convertizoarele CC-CC sau încărcătoarele baterie-la-baterie (convertizoare cu algoritmi de încărcare încorporați) sunt utilizate în sistemele cu baterii duble, unde alternatorul (inteligent) și bateria de pornire sunt combinate cu bateria de serviciu (de tensiuni egale sau diferite) pentru a o încărca. Ele pot fi folosite și pentru a încărca aplicații care au baterii dedicate (de exemplu, propulsoare de prova) sau pentru a alimenta aplicații care au o tensiune diferită de cea a bateriilor de serviciu.
Majoritatea încărcătoarelor CC-CC pot fi utilizate în sisteme de 12 V sau 24 V și toate sunt potrivite atât pentru bateriile cu plumb-acid, cât și pentru cele cu litiu. Unele modele de încărcătoare CC-CC pot fi legate în paralel pentru a crește curentul de ieșire. Încărcătoarele CC-CC reprezintă o soluție perfectă și sigură pentru a încărca bancurile de baterii cu litiu de la alternatoare inteligente (și, de altfel, bateriile cu plumb-acid).
Încărcarea bateriilor cu litiu de la alternator
Majoritatea alternatoarelor nu pot fi conectate direct la bateriile cu litiu. O baterie cu litiu va consuma mai mult curent decât poate furniza alternatorul, ceea riscă să conducă la deteriorarea permanentă a alternatorului. Pentru a nu îl deteriora, limitarea curentului este una dintre opțiunile de a rămâne în zona de siguranță a alternatorului.
Victron oferă soluții multiple pentru a rezolva această problemă, una dintre ele constă în convertizoarele CC-CC:
The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
Victron Energy Cerbo GX este centrul de comunicații al ansamblului sistemelor dumneavoastră, permițându-vă să aveți întotdeauna un control perfect de oriunde v-ați afla și maximizându-i performanțele. Opțiunea GX Touch 50 însoțește Cerbo GX, ecranul său tactil de cinci inchi oferă o imagine de ansamblu instantanee asupra sistemului dvs. și permite reglarea imediată a setărilor.
Monitorizați imediat nivelul de încărcare a bateriei, consumul de putere, colectarea de putere de la panourile fotovoltaice, generator și rețea sau verificare nivelurilor rezervoarelor și măsurătorile de temperatură. Controlați cu ușurință limita de alimentare cu curent de la țărm, porniți/opriți (automat) generatoarele sau chiar setați perioade de liniște pentru a evita pornirea generatorului în mijlocul nopții. Modificați orice setare pentru a optimiza sistemul, urmăriți alertele, efectuați diagnosticări și rezolvați provocările de la distanță prin portalul gratuit Victron Remote Management (VRM).
Cerbo GX este un sistem vizual ușor de utilizat și transformă orice provocare energetică într-o experiență fără efort. Trebuie doar să vă conectați prin portalul nostru Victron Remote Management (VRM) sau să îl accesați direct cu ajutorul unui ecran opțional GX Touch 50, un ecran multifuncțional (MFD) sau prin aplicația noastră VictronConnect datorită funcției sale Bluetooth adăugate.
A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Sailing yachts typically have long intervals between battery recharges and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The inverter/charger is the heart of the system. In the marina, it charges the batteries from shore power. While sailing it inverts the energy from the boat’s battery into AC power for household devices. The switch from charging to inverting and from inverting to charging is seamless.
For this power profile we would recommend:
We would recommend our Multiplus-II inverter/charger. If you have a generator on board you’ll need a Quattro inverter/charger, which has an extra input (shore power and generator).
We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a modern sailing yacht. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead.
The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled Multiplus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.
In the marina, the boat will be connected to shore power. Shore power recharges the batteries. It can also be used for maintenance and to run large AC loads.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
A solar charger- also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.
The rating of the solar charger is defined by the size of the solar panel. For solar panels of less than 150W or less, choose a 75/10 charger. If your solar panel produces between 150 and 220W, pick a 75/15 instead.
See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT chargerMore and more sailing yachts area equipped with solar panels. After all, they extend the autonomy range without the noise of a diesel engine and… for free. Victron offers a wide range of small, highly efficient, solar panels that are just perfect for boats.
See our Solar Calculator to size the solar panelsThe starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the important starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power.
The Bluetooth dongle enables you to use the VictronConnect app with VE.Direct enabled devices (without Bluetooth built-in). With the app you can have real-time insight and full control, and you can access all VE.Direct enabled devices such as the smaller VE.Direct inverters, the BMV 70x series battery monitors or MPPT solar controllers.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doMonitorizați, gestionați și optimizați sistemele dvs. Victron Energy de la oriunde vă aflați și descoperiți din timp potențialele probleme prin setarea de alerte și alarme. Cu VRM aveți întotdeauna controlul perfect de oriunde v-ați afla.
VRM funcționează cu un dispozitiv GX, cum ar fi Cerbo GX cu conexiune la Internet, GlobalLink 520 sau GSM LTE 4-g pentru sisteme mai mici.
Monitorizați nivelul de încărcare a bateriei, consumul de putere, producția de putere solară, generatorul și rețeaua în timp real. Optimizați producția și utilizarea de energie cu grafice istorice și rapoarte de analiză detaliate. Descoperiți potențialele probleme din timp prin setarea alertelor și urmăriți alarme pentru a împiedica defectarea definitivă a sistemului.
Controlați cu ușurință limita de alimentare cu curent de la țărm, porniți invertorul, porniți/opriți (automat) generatoarele sau chiar setați perioade de liniște pentru a evita pornirea generatorului în mijlocul nopții. Prin intermediul VRM, puteți modifica orice setare, puteți urmări alarme, efectua verificări de diagnoză și puteți rezolva provocări de oriunde vă aflați.
Vizualizați dispozitivele noastre GXLynx Smart BMS este un sistem de management al bateriei dedicat pentru bateriile Victron Lithium Smart (pentru bateriile non Victron Lithium, vedeți mai jos). Există mai multe BMS-uri disponibile pentru seria noastră de baterii Smart Lithium, iar Lynx Smart este cea mai bogată in caracteristici și opțiunea completă. Caracteristicile sale principale sunt?
Sistemul dedicat de gestionare a bateriilor (BMS) protejează bateriile Victron Lithium Smart împotriva descărcărilor exagerate, a supraîncărcării și a temperaturilor ridicate. Când valorile critice sunt depășite, BMS acționează imediat: sarcinile sunt deconectate fizic în cazul unei descărcări excesive și încărcarea este oprită când există riscul de supraîncărcare. Temperaturile ridicate determină oprirea imediată atât a încărcării, cât și a descărcării.
Monitorizarea bateriei este integrată în Lynx Smart BMS; nu este necesar un monitor separat al bateriei. Prin Bluetooth, bancul de baterii poate fi monitorizat cu VictronConnect, atunci când este conectat la un dispozitiv GX, și, de asemenea, cu VRM, soluția noastră de monitorizare la distanță.
Acest produs face parte din sistemul modular bară de interconectare Lynx care oferă, de asemenea, distribuitorul Lynx, care este o bară de interconectare C.C. modulară, care conține 4 siguranțe C.C. și monitorizează starea acestora în VictronConnect și VRM și alte conexiuni C.C. pentru gestionarea distribuției, protecția prin siguranțe, monitorizarea bateriei și/sau gestionarea bateriei cu litiu.
Sistemul de bară de interconectare Lynx poate fi, de asemenea, utilizat pentru distribuirea C.C. și monitorizarea bateriilor non Victron Lithium. În acest caz, înlocuiți Lynx Smart BMS cu Lynx Shunt VE.Can pentru monitorizarea oricărei alte baterii. Vedeți toate modulele Lynx
The Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Vedeți toate modulele LynxConsumul de putere va varia în funcție de iaht și de proprietar, chiar și în cazul iahturilor cu vele. Vă prezentăm două exemple – cu un consum zilnic de energie normal și unul mai ridicat – a unui posibil plan optim de energie pentru un iaht cu vele. Rețineți că mult mai mulți factori sunt implicați în proiectarea și instalarea soluției optime pentru dvs.: profesionistul dvs. Victron vă va asista cu plăcere.
Rețeaua noastră globală consacrată de profesioniști Victron este dedicată să vă sprijine în găsirea unei soluții optime la provocările întâmpinate.
La Victron, considerăm esențiale asistența și serviciile prompte și competente acordate clienților noștri. În acest scop, profesioniștii rețelei noastre globale a Victron sunt la curent cu cel mai actual know-how tehnic și sunt dedicați în a vă furniza reparațiile cât mai rapid posibil.
Pentru ca dumneavoastră să vă puteți începe sau continua călătoria, oriunde v-ați afla.