O comparație pe teren între modulele Mono, Poly, PERC și Dual FV.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Coborârea ambarcațiunii de pe remorcă și lansarea acesteia în apă sunt experiențe magice. Indiferent că mergeți la pescuit, să practicați sporturi acvatice sau să vizitați insule pentru câteva zile, navigarea înseamnă libertate. Aveți nevoie de același sentiment când vine vorba și de energie. Libertatea de a vă încărca telefonul și de a reda muzica preferată oriunde vă aflați. Soluția inteligentă a Victron pentru energie oferă această libertate oricărei ambarcațiuni de mici dimensiuni.
Imaginați-vă că mergeți la pescuit cu un prieten în weekend. Motorul suspendat vă duce mica ambarcațiune în mijlocul lacului. Captura zilei va fi cina pe care o gătiți înainte de a campa pe timpul nopții pe o mică insulă.
Să luăm în considerare planul optim de energie, care vă ajută să vă bucurați o călătorie confortabilă.
Chiar și o barcă mică se bazează pe echipamente electrice. Toate dotările ambarcațiunii va funcționa pe bază de curent continuu, dar veți dori o priză cu curent alternativ pentru a vă încărca un telefon sau un laptop. Toate dispozitivele electrice consumă o anumită cantitate de wați. Totalul waților este doar vârful aisbergului. Timpul este la fel de important. Puteți avea la bord lămpi care consumă 100 W, dar acestea sunt pornite numai o perioadă limitată de timp. O ladă frigorifică de mici dimensiuni va consuma 50 W, dar funcționează tot timpul.
Ca idee, am conturat 2 exemple de sisteme bazate pe utilizarea „normală” și „ridicată”.
Profiluri de consum zilnic „normal” și „ridicat” de energie. Citiți mai departe
Citiți mai departe
Lămpile pot folosi 100 W pe oră, dar sunt pornite doar 4 ore pe zi.
100 W x 4 ore = 0,4 kWh/zi
Lada frigorifică utilizează 50 W pe oră, dar este pornită întreaga zi (răcire efectivă ½ de zi)
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh/zi
Nu doriți să țineți motorul pornit tot timpul. Va speria peștii. Soluția constă în stocarea energiei într-o baterie (casnică), din care invertorul preia energia stocată și o transformă în tensiune de 230 V. Bateria poate fi încărcată din rețeaua de alimentare de la țărm și de la alternator pe parcurs. Dacă plănuiți călătorii care durează mai multe zile, ca regulă principală, asigurați-vă că bateria are o capacitate suficientă pentru a vă susține consumul timp de 48 de ore.
Capacitatea de stocare a unei baterii cu litiu ar trebui să fie dublul consumului zilnic de energie.
Datorită capacității sale de descărcare cu ±50 % mai mică, capacitatea de stocare a unei baterii cu plumb-acid ar trebui să fie de patru ori mai mare decât consumul zilnic de energie.
Invertorul ar trebui adaptat pentru a gestiona continuu sarcina medie și ar trebui să suporte puterea de vârf a curentului consumatorilor, ceea ce invertoarele noastre gestionează foarte bine (în medie, 2 x curentul lor continuu).
Profilurile de consum normal și ridicat în kWh, în funcție de consumul zilnic de energie, care trebuie echilibrat cu generarea.
Bateriile pentru stocare în Ah, de două ori capacitatea utilizând baterii cu plumb-acid.
Cum se transpun considerentele de design într-un sistem robust?
Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:
As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.
All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Vizualizați toate sistemele noastre de management al bateriilorSistemul de monitorizare a bateriilor este ca un „indicator de combustibil” pentru bateria dumneavoastră. Înregistrează cât de multă energie este consumată și încărcată. Sistemul de monitorizare a bateriilor calculează starea de încărcare, capacitatea rămasă și timpul până la golire. Tensiunea bateriei nu oferă o indicație exactă a cât de plină este bateria (mai ales când nu este sub sarcină). Sistemul de monitorizare a bateriilor o face.
Sistemele de monitorizare a bateriei Victron Energy țin evidența datelor istorice, cum ar fi numărul de cicluri de încărcare, cea mai profundă descărcare, cea mai mare tensiune, cea mai mică tensiune etc. Vă va alerta asupra condițiilor critice, cum ar fi tensiune scăzută sau încărcare scăzută, și chiar poate opri întreaga sursă de alimentare pentru a evita deteriorarea costisitoare a bateriei sau poate porni un generator.
Victron oferă sisteme de monitorizare a bateriilor cu sau fără afișaj, versiunile inteligente vă permit să urmăriți datele detaliate și să ajustați setările din aplicația noastră gratuită VictronConnect.
Majoritatea sistemelor cu litiu necesită un sistem de gestionare a bateriei, care poate transmite informații despre baterie către un sistem mai extins. Pe această cale, un monitor al bateriei poate deveni redundant. Consultați Sistemul de gestionare a bateriei pentru mai multe informații. Vizualizați toate sistemele noastre de monitorizare a bateriei
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
BatteryProtect deconectează bateria de la toți consumatorii neesențiali înainte ca aceasta să se descarce sub un nivel prestabilit (descărcarea completă ar deteriora-o) sau înainte de a coborî sub pragul de la care nu mai are suficientă energie pentru a porni motorul.
BatteryProtect de la Victron Energy oferă și mai mult. Temporizatoarele de oprire încorporate asigură că toate componentele electronice vitale nu sunt deconectate din greșeală, de ex., atunci când pornirea unui motor provoacă o scurtă cădere a tensiunii. De asemenea, va reconecta totul automat când bateria este suficient de încărcată.
BatteryProtect are un comutator de la distanță, astfel încât poate fi pornit/oprit prin BMS sau un întrerupător. Versiunea inteligentă este programabilă prin aplicația VictronConnect.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.
A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:
Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.
All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.
Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.
Vizualizați toate încărcătoarele noastreThe house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.
The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.
The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.
Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doConsumul de putere va varia în funcție de ambarcațiune și de proprietar, chiar și în cazul bărcilor mici. Vă prezentăm două exemple – cu un consum zilnic de energie normal și unul mai ridicat – a unui posibil plan optim de energie pentru o ambarcațiune de mici dimensiuni.
Rețineți că mult mai mulți factori sunt implicați în proiectarea și instalarea soluției optime pentru dvs.: profesionistul dvs. Victron vă va asista cu plăcere.
Rețeaua noastră globală consacrată de profesioniști Victron este dedicată să vă sprijine în găsirea unei soluții optime la provocările întâmpinate.
La Victron, considerăm esențiale asistența și serviciile prompte și competente acordate clienților noștri. În acest scop, profesioniștii rețelei noastre globale a Victron sunt la curent cu cel mai actual know-how tehnic și sunt dedicați în a vă furniza reparațiile cât mai rapid posibil.
Pentru ca dumneavoastră să vă puteți începe sau continua călătoria, oriunde v-ați afla.